Experiment Gesloten Coffeeshopketen (EGCK)

In 2020 wordt gestart met gereguleerde wietteelt door de Nederlandse overheid. Dit experiment is een reactie van de Nederlandse gemeenten op het gedoogbeleid voor cannabis: een beleid dat ‘een effectieve aanpak van gezondheidsproblematiek, criminaliteit en overlast in de weg staat’.

Gaat het helpen om de ‘achterdeur’ – het kweken en aanvoeren van wiet – te reguleren in plaats van te dogen? Hieronder lees je de samenvatting met voor- en tegenargumenten.

Uitleg Experiment Gesloten Coffeeshopketen (EGCK)

In een proefperiode van 4 jaar zal cannabis worden geteeld voor de verkoop in geselecteerde coffeeshops. Omdat het een experiment betreft, zal de overheid en gemeenten hier een nadrukkelijke rol spelen in de opzet en monitoring van deze proef.

Het experiment wordt uitgevoerd in 10 (middel)grote gemeenten. Alle coffeeshops in een deelnemende gemeente dienen mee te doen om te voorkomen dat er twee handhavingsregimes in een gemeente ontstaan. Coffeeshops mogen alleen gereguleerde teelt verkopen

Het kabinet wil maximaal tien henneptelers aanwijzen die gereguleerde wiet en hasj gaan leveren. Ze moeten minstens tien hennepvariëteiten kweken en aan strenge voorwaarden voldoen wat betreft de kwaliteit en veiligheid. De wiet en hasj zal worden gecontroleerd in een laboratorium en het THC gehalte moet duidelijk op de verpakking staan. Cannabisleveringen aan coffeeshops zullen worden vervoerd in particuliere geld- en waardetransportwagens.

Verder geldt er een ‘ingezetenencriterium’, wat inhoudt dat er geen cannabis verkocht mag worden aan buitenlanders.

Er zijn geen eisen aan het THC- en CBD-gehalte (de werkzame stoffen van de cannabis). Als er een maximaal THC-gehalte zou gelden, ontstaat er mogelijk een zwarte markt voor wiet met een hoger gehalte. De prijs van de staatswiet wordt marktconform.

De partijen die meewerken aan dit experiment moeten inzage geven in gegevens om de werking van het experiment te kunnen evalueren.

Het woord ‘gesloten’ duidt erop dat de cannabis die geteeld wordt voor het experiment niet in de illegale handel terechtkomt. Met dit voorstel wil de regering een bijdrage leveren aan de volksgezondheid, criminaliteitsbestrijding en openbare orde. De uitwerking van het experiment is nog niet volledig; deze vindt plaats bij Algemene Maatregel van Bestuur (amvb).

*update 04-12-2019* De verwachting is dat het experiment start in 2020 en halverwege 2021 de verkoop van start zal gaan.